Sagospelet Skräck

Miljön

Malmberget. En gång ett samhälle med framtidstro och optimism. Malmen i marken gav samhället lyftkraft, Men malmen blev också dess fall, då gruvan sakta åt sig in under hus och hem. Ett rasriskområde stängslades in, och med jämna mellanrum åt det stora såret – som kallades gropen – fler bitar av samhället.Och så kom då dagen då närapå hela samhället skulle flyttas.  En stadsflytt som inte bara påverkar de levande. För den andra sidan framstår förändringarna obegripliga. Spöken bundna till en viss plats finner sig vilsna och reagerar med vrede, andar som rastlöst vandrar omkring i en spökstad utan att veta var de kommer ifrån eller vart de är på väg.

Work in progress.
Bäckahästen är ett farligt och lömskt väsen.

Varelserna

Varelserna som befolkar de norrländska urskogarna är sällan farliga – om man har kunskap. Spelarnas karaktärer saknar ibland denna kunskap, vilket gör mötena med det okända till ett slags pusselläggande, där karaktärerna får leta ledtrådar och nysta i mysterier som ibland går långt tillbaka i tiden.

Spöken som är oförstående av en föränderlig värld svarar ofta med vrede. Men oftast vill de bara komma till ro.

Regelsystemet

Reglerna är baserade på de som presenteras i Sagospelet Äventyr, med en begränsad tärningspöl om max 7 st tiosidiga tärningar slår spelarna sina färdighetskast. Du kan lyckas helt eller delvis, och även misslyckanden för historien framåt. Reglerna är strömlinjeformade och enkla för att spelandet ska gå så enkelt som möjligt. De passar både yngre spelare, såväl som erfarna rollspelare med mångårig erfarenhet.Sagospelet Äventyr vann silverpriset i kategorin Sveriges bästa rollspel 2017 på Fenix Awards, och har fått fantastiska 16/20 i speltidningen Fenix, 4/5 från BTJ och 95% av Spelkult.

Rollformuläret. Work in progress.
Mock up för boxen. Ändringar i layout kan komma att ske.

Innehåll

Spelet släpps som en box av samma format som Sagospelet Äventyr 4.0. Innehållet i boxen är följande:

  • 5 häften i A5-storlek, tryckta i fyrfärg (Regler, Äventyr, Berättaren, Världen, Magi)
  • 1 karta, A3, dubbelsidig över Malmberget med omnejd och platser av vikt för det medföljande äventyret
  • 5 rollformulär
  • 1 tärningssimulator

Extramaterial som läggs till vid upplåsta stretchgoals:

  • Ytterligare en dubbelsidig karta, storlek A3 
  • 5 ark med vikfigurer
  • 5 ark med golvplaner för olika miljöer
  • Ytterligare ett häfte med resurser, en-sides äventyr och mycket mer
  • Fler sidor i häftena, med fler arketyper, äventyrsförslag, äventyrstabeller och varelser.

Byggstenar för Sagoberättaren

Spelet innehåller en mängd bifigurer, äventyrsförslag, lokala recept och en mängd andra verktyg för att ni ska kunna bygga spännande och intressanta äventyr.

Backarporträtt

Precis som i tidigare kampanjer erbjuder vi möjligheten för dig att få ditt porträtt avtecknat i spelet. Om du backar på nivån Karaktär så skickar du ett eller flera foton på dig själv eller den du vill avbilda (du måste ha den andra personens tillstånd eller vara förmyndare för den personen) till daniel ( a ) sagospeletaventyr.nu Ange också om du vill att vi anpassar bilden på något särskilt sätt. Exempel på anpassningar:

  • Personen ska vara ett spöke
  • Särskild utrustning
  • Om vi ska hämta inspiration från någon litterär förlaga

Vad skiljer Sagospelet Skräck från andra skräckspel?

Precis som Sagospelet Äventyr och Sagospelet Rymd är Sagospelet Skräck både regelmässigt lättare och mer lättsamt. Tonvikten är inte på strider och blodiga uppgörelser, utan på mysterielösning och detektivarbete. De lätta reglerna och den inte lika otäcka stämningen i spelet gör spelet perfekt för yngre spelare, nybörjare och rollspelare som vill ha ett enkelt regelverk som inte kommer i vägen för berättelsen.Några av inspirationskällorna för spelet har varit skräckantologin Spöktimmen och Spöktimmen 2 som Daniel lusläste som ung, Neil Gaimans Coraline, tv-serierna Scooby-Doo, Buffy, Twin Peaks och Dark, samt Hans Arnolds fantastiska bilder.

Add-Ons

Stretchgoals

Vilka är vi?

Daniel är skapare till Sagospelet Rymd och Sagospelet Äventyr. Han har även jobbat med spel som Chock – åter från graven, Call of Cthulhu Sverige, Eon, NeoTech 2 och Kult.


Sappho är medskapare av Sagospelet Äventyr. Han bidrar med äventyrsförslag och händelsetabeller.

Alexander skrev sin första modul för Sagospelet Äventyr 2015, och har sedan dess varit en flitig skribent för förlaget med titlar som Trolldom i Masona och Sagospelet Rymd. Han har även skrivit soloäventyr och pamfletter för Call of Cthulhu Sverige

Camilla är en framgångsrik författare som tidigare varit med och skrivit för Sagospelet Äventyr, samt en världsbok baserad på hennes egen skapelse, rymdpiraten Snack Parrow. Camilla bidrar med ensidesäventyr.

Richard har varit Daniels kompanjon sedan Äventyrs första riktiga utgåva.  Richard är en stor skräckfantast och har illustrerat för Chock – åter från graven, Call of Cthulhu, Sagospelet Äventyr och Sagospelet Rymd, och han driver dessutom Youtube-kanalen Blu Worm med över 13 000 prenumeranter. 

Jenny driver Daniel Lehto AB tillsammans med Daniel och sköter administration och fakturering, samt bidrar med korrektur och texter där det behövs.