Berättelsen om Äventyr

När jag först publicerade en pdf med regelboken online, hade jag inga speciella förväntningar. Jag tyckte det var ett så pass bra spel som jag och mitt barn haft mycket kul med och tänkte att andra också borde kunna ha kul med spelet, men jag hade inte förväntat oss så mycket mer.

Så när jag började få mail och höra talas om spelet på spelmässor – utan att jag själv gjorde väsen av spelet, så insåg jag att spelet fyllde ett tomrum på spelmarknaden. En av anledningarna till att folk började prata om spelet var för att vi gjort spelet tillsammans – en pappa och hans femåriga barn. Det blev ett samtalsämne.

Omslaget har klara influsenser från Drakar och demoners Elricomslag. Krigarens kläder, manteln, det höjda svärdet och den gröna himlen. Jag gjorde ingen hemlighet av var inspirationen kom från. Jag ville vara för den nya generationen vad Drakar och demoner var för mig när jag växte upp. Flera föräldrar reagerade på blodet, så jag retuscherade sedan bilden.
Den retuscherade versionen.

Oväntad framgång

Jag började jobba på att göra spelet till en tryckt produkt. Problemet var initialt pengar. Att göra allt jag ville, med kort och låda, skulle kosta alldeles för mycket. Och tillräckligt många spelare hade hört av sig om att de inte ville klippa i boken. Jag hade nämligen gett ut en fansinliknande utgåva, med korten direkt i häftet. Även om korten var väldigt uppskattade, var utförandet inte bra. Jag bestämde mig därför för att stryka korten, men att ta upp den tråden igen då ekonomin tillät det.

Mina egna illustrationer var förvisso hellre än bra, men jag ville mer. Genom Daniel Lennéer, en gammal kompanjon från fansinvärlden, fick jag kontakt med Richard Svensson som glatt hoppade ombord och gjorde nya bilder baserade på mina skisser. Resultatet blev en mycket snyggare bok, men jag saknade funktionen med korten som jag använt till spelet tidigare, och jag hade dessutom inte ersatt funktionen med belöningskort med något annat än en gratis pdf på hemsidan man kunde skriva ut och klippa till själv. Recensionerna blev blandade, även om de allra flesta var positivt inställda. Jag var fortfarande inte säker på upplagan, så jag vågade inte satsa på offsettryck. Istället körde jag med Print on demand, ett alternativ som inte lämnade så stora marginaler då jag ville hålla nere priset på produkten så mycket som möjligt. Och försäljningen rullade på. Merparten av försäljningen gjordes via butiker som Collector’s Point och SF Bokhandeln, samt direkt till slutkund. Beställningarna strömmade in, och det blev snart ganska stora summor pengar som byttes fram och tillbaka mellan butiker, mig och tryckeri.

Vi släppte Monster samma år som regelboken, vilket medförde ännu större belopp i rullning. Försent insåg vi att vi kunnat satsa på offset-tryck, men nu trodde vi att marknaden var peakad. Hur mycket kunde ett rollspel – eller sagospel som vi kallade det – egentligen sälja i Sverige? Ganska mycket, visade det sig.

“Tjejen kanske bara har knockat draken”, sa Richard och jag svarade med: “Taget!”
“Sagospelet” lades till inför upplaga 2.0, då namnet Äventyr var för generiskt för att gå att googla på ett bra sätt. Jag hade ursprungligen bett Richard om en grön himmel i stil med Elricomslaget. Richard glömde den detaljen, men det hjälpte till att ge oss en mer egen identitet så resultatet blev bättre!

Spelfestivaler och konvent

På spelfestivalen Nordsken i Skellefteå fick vi kontakt med Johan Karlsson, som varje år sedan dess konstruerat en spelplan av byggklossar, samt skapat konventssagan tillsammans med mig. Vi har alltid haft fullt vid vårt spelbord där, då både vuxna och barn provspelat. Ofta både en och två gånger. Vi släppte Atlantis, för mitt barn önskade en bok om sjöjungfrur.

På GothCon 2014 fick vi kontakt med SagaGames, som ville ta över utgivningen, och snart var kontraktet underskrivet. Det blev riktigt tryck denna gång, och 2015 släppte vi så en ordentligt reviderad och utökad regelbok med betydligt mer stöd för Sagoberättaren. Vi släppte också ett offsettryck av Monster, och till modulen Trolldom tog vi för första gången in en utomstående, Alexander Fahlander, som fick skriva merparten av materialet baserade på mina anteckningar och världsbeskrivningar och 2016 släppte vi Riddare & hjältedåd, med delvis nya regler men framförallt en stor mängd sagoförslag, mängder med sysselsättningar, nya monster och världsbygge. Riddare & hjältedåd fick Silverpriset i kategorin Bästa supplement på Fenix Awards året därpå.

Silver i kategorin Bästa supplement 2016.

Eloso för Sagospelet Äventyr

Under våren 2017 skrevs kontrakt med Eloso förlag om förlagsrättigheterna, efter att vi arbetat tillsammans med rollspelet Historiska äventyr i Göteborg. Det klickade verkligen mellan Björn Flintberg och mig och det visade sig att vi jobbade bra ihop. Planer drogs genast upp för framtiden. Ny regelbok, världsbok och Kickstarter. Kickstartern gick bra. Det var vår första riktiga Kickstarter (vi hade kört en för Historiska äventyr i Göteborg innan dess, men den var mycket modest) och sett i retrospekt lovade vi kanske lite väl mycket. Efter Kickstartern låste vi in oss på Sigtuna Stadshotell och skrev för brinnande livet. Jag dikterade även in stora delar av regelboken genom mobilen under långa promenader med barnvagnen hemma i Umeå. Inför jul 2017 släppte vi så den tredje utgåvan med en mängd supplement. Den första tryckningen av boxen var slut på tre månader. Vi beställde en ny tryckning, som sålde slut på ett halvår. För den tredje tryckningen dubblerade vi upplagan, och den räckte ända fram till nästa epok.

Vi knep omslaget till ett nummer av speltidningen Fenix med omslagsbilden från regelboken till Sagospelet Äventyrs tredje upplaga.

Daniel Lehto AB

Efter några intensiva år med Eloso, där jag utvecklade Handbok för Superhjältar – rollspelet, och medverkade i den nya versionen av Chock – åter från graven samt Call of Cthulhu Sverige, lämnade jag förlaget för att starta eget. Jag skickade in en lista med fyra fantasifulla förslag på företagsnamn, men det femte som jag lade till på listan – ifall de andra inte gick igenom – var mitt eget namn. Så långt skulle det väl inte behöva gå? Sagospel AB stod överst. Behandlingen av ansökan gick mycket snabbt, och det visade sig att det var det femte förslaget de gick vidare och godkände. Kan Albert Bonniers så kan väl jag, tänkte jag. Vi Kickstartade och släppte en ny utgåva av Sagospelet Äventyr, med handlingen flyttad till spelvärldens sydliga breddgrader.

Rymd och skräck

Vi släppte även systerspel till Sagospelet Äventyr: Sagospelet Rymd, Sagofallen och Sagospelet Skräck. Kvar på hårddisken ligger tweakar för en mängd miljöer – superhjältar, zombiehack och western för att nämna några. Högst osäkert idag vilka av dessa – om någon – som kommer att få se dagens ljus. Superhjältar är det minst troliga – på grund av ett visst annat superhjältespel som vi jobbar med en andra utgåva av (ja, denna kommer så småningom till Kickstarter).

Några av de titlar vi gett ut under senare år. De fördömda är skrivet och utvecklat av Andreas Lundmark.

Inte bara guld och gröna skogar

Genom åren har vi publicerat en mängd supplement till Sagospelet Äventyr, som tillsammans sålt över 25 000 exemplar fram till idag – då är böckerna om Ina och Eld medräknade. Tillsammans med försäljningssiffrorna från Sagospelet Rymd, Sagospelet Skräck och Handbok för Superhjältar – rollspelet, når vi snart över 40 000 sålda spel och speltillbehör. Här kan vi också påpeka vikten av att göra research innan tryck. Vi trodde stenhårt på Rymd, som förvisso fick fina recensioner och i våra ögon är ett mycket bra spel – men som sålt ganska uselt. Spelet är inte nedlagt, vi har två äventyr och en kampanjbok färdigskrivna, men det återstår att se vad vi gör av dem. Efteråt har vi fått höra från flera håll att science fiction för barn är svårt i Sverige. Det hade inte fått oss att låta bli att ge ut spelet, men kanske trycka en mindre upplaga.

Framtiden

Vi har flera produkter som är i olika stadier av att vara klara. Nästa tryck blir förmodligen soloäventyret Käpplingemorden, skrivet av läraren Pierre Fröberg. Vi jobbar också med de tre kommande delarna av Ina och Eld, som tyvärr är fortsatt försenade. En annan bok som är sen är Holmgång – till Sagospelet Skräck. Produktionen har varit lång och problemet är att Daniel inte blivit riktigt nöjd med sina texter. Bilder och layoutmallar finns, så när texterna är färdigputsade kan vi skicka till tryck. Det blir en mycket maffigare bok än vad vi initialt tänkt oss, så ni som väntar kommer inte att bli besvikna, även om vi är ledsna för förseningen! Utöver dessa jobbar vi med två böcker som ges ut under tredjepartslicensen till Drakar och demoner, en engelsk utgåva av Sagospelet Äventyr och Sagospelet Skräck, ytterligare soloäventyr, fler supplement till Sagospelet Äventyr (Sjörövare i Masona, De sju artefakterna och Dinosaurieöarna) samt ljudboksversioner av Universums öde från George Johansson. Bland annat …

Lämna ett svar